Fra penselstrøg til print

Skiltefagets historie
Bent Grølsted
Anmeldt af Robert Larsen
27.05.2011

Erhvervsskolernes forlag 2010. 152 sider pris 200 kr.

Skiltemaleren Bent Grølsted begynder med en kort historisk introduktion fra fagets start til i dag, de efterfølgende kapitler er fagets teknologiske udvikling, uddannelsen gennem tiderne og de faglige organisationers historie. Bogen afsluttes med portræt fortællinger om betydelige skiltemalere og beretninger om det at være skiltemaler op igennem det 20 århundrede.

Det at være skiltemaler giver fagstolthed på grund af faget stærke historiske traditioner 명탐정코난 감청의 권 더빙. Skriftens betydning i vores dagligdag og det at omsætte lyd til skrift er måske menneskets største bedrift. I Europa skabtes klassisk skrift af malere og stenhuggere i en æstetisk forenklet læsbarhed, som vi i dag kalder Antikva, en skrift der er eftertegnet af bl.a. Leonardo og Dürer. Er man udøver af skrift er der også et ønske om æstetik, som vi især ser stærkt i Kina og Japan, hvor skrift og kunst er integreret 다운로드. I vores kulturkreds er det at skabe sin egen variation over alfabetet, der kan forbinde ord og billede, drømmen for enhver udøver i skiltemalerfaget.

Bent Grølsted skriver som håndværker en bog om skiltemalerfaget, der har været hans arbejde i 53 år nærmere bestemt fra 1947 til 2000. Derfor har det været muligt for ham, at opleve mange helheder og detaljer som han videregiver til os, og som vi tror for det meste er rigtigt 윈도우 xcode 다운로드. Bogen er gennemillustreret med et godt veludvalgt billedmateriale og et fint design med indskud af farvede sider. I det indledende afsnit ”Skiltefaget” fortæller Bent Grølsted os, hvad der har inspireret ham til at skrive denne bog og hans lyst til denne videns deling. Vi får indblik i et fag, som er ukendt for de fleste, men som gennem denne bog kan nå en større kreds af samtidshistorikere, udøvende håndværkere, arkitekter og andre der interesserer sig for formidling 야곱신부의편지 다운로드.

Bogen starter med den historiske udvikling fra fagets spæde start, hvor mennesket sætter pensel på væg, over håndværkernes forhold i det gamle Egypten, til Jellingesten, kirker, adels- og bykulturens behov for skrift og dekoration, og slutter med storformatprint. Afsnittet er kort, men formår at give os et lille vingesus af historien om skiltemaleren. Afsnittet der følger om grafik, kreativitet og design, er om nogle af de inspiratorer og skriftmagere, der har været med til at skabe kvalitet og høje æstetiske krav, der til enhver tid har været forbundet med udøvelsen af håndværket 다운로드.

Hovedafsnittet i bogen hedder fra skrivepensel til printer. Her åbner Bent Grølsted sig som den sande håndværker og videregiver os en livslang viden om de tekniker og materialer han har arbejdet med og som har været brugt af fagfolk i generationer. Han holder ikke noget hemmeligt for læseren, men videregiver gerne opskrifter på forgyldninger, glasskilte med brillant bogstaver og ætsninger m.m 상장 테두리. På en overskuelig og pædagogisk måde, som man taler til sine lærlinge på, får vi en kort gennemgang af de historiske materialer og en forklaring på, hvordan vi skal udføre praktiske opgaver. Vi gennemgår fagets historie og udvikling til i dag, hvor computeren er hukommelsen. I en saglig og faglig gennemgang blandet med fine iagttagelser som f.eks mp3 변환. arbejdsforhold: ”Det var hårdt arbejde at bakse en glasplade på 150×100 cm 8-9 meter op ad en meget stor wienerstige. En nutidig arbejdstilsynsinspektør ville have fået et slagtilfælde.” De sidste 60 år har ændret arbejdssituationen på mere end et område.

For denne bog er det naturligt, at der er et afsnit om uddannelsen gennem tiden. Her får vi indføring i, hvad det vil sige at skabe og have en skiltemalerskole, hvilke krav og discipliner der er nødvendig for at kunne udøve faget, og ikke bare bestå sin svendeprøve, men også efterfølgende, at kunne stå på sine egne ben 다운로드. En vigtig pointe i afsnittet er, at faget skal være enige om det faglige indhold, hvorfor det virker naturligt, at vi efterfølgende får historien om fagets organisation igennem tiden.

Bogen afsluttes med 4 portræt- fortællinger om betydningsfulde skiltemalere og 7 fortællinger om at være udøver i skiltemalerfaget. Beretningerne giver et fint tidsbillede og fører os fra 1920 op til vor tid 다운로드. Vi får fortalt småt og stort om dagligdagen, hvad kunder forventede af skilte og hvordan ny teknik hele tiden satte krav til kvalitet og udøvernes kompetencer.

Bogens 152 sider er rig på billeder og smukke opslag der gør den til en nydelse som lærebog for en bredere kreds. Det at en håndværker skriver en bog om sit fag, er vi ikke forvænt med og derfor er denne bog en kærkommen fornøjelse 다운로드.