Bd. 1-4. Forlaget Vandkunsten, 2009.
I en tid, hvor forskningsprojekter i stadig større grad er underlagt stramme deadlines og helst skal afsluttes inden for overskuelige tidshorisonter, er det befriende at sidde med Erik Fischers pragtværk om renæssancekunstneren Melchior Lorck (født 1526 eller 1527, død tidligst 1583) mellem hænderne. De fire bind er resultatet af forfatterens livslange interesse, som nu har nået en foreløbig afslutning i samarbejde med de to yngre kunsthistorikere Michael Bøgh Rasmussen og Ernst Jonas Bencard. Ting tager tid, og det mærker man, at udarbejdelsen af dette imponerende værk også har gjort. Det oser af indsigt og en sjældent set grundighed, der giver læseren et overbevisende indtryk af, at hver en sten i historien om Lorck og hans omfangsrige værk er blevet vendt 수왕기 다운로드. Vandkunsten har stået for udgivelsen, og værket er den største publikation i forlagets historie. Det valgte sprog er fornuftigvis engelsk, så bøgerne kan nå ud til det bredest mulige publikum.
Værket består indtil videre af fire bind. Det første bind indeholder en oversigt over Lorcks samlede kendte produktion på 274 værker, hvoraf 242 er signerede, 218 forsynet med dato, en biografi af Melchior Lorck og endelig en gengivelse af de skriftlige kilder, hvori Lorck omtales eller som bidrager med væsentlige oplysninger til hans historie. Det andet bind er en faksimile af det såkaldte Tyrkerværk fra 1626. Det tredje bind er et kommenteret katalog over de træsnit, der indgår i Tyrkerværket 다운로드. Fjerde bind indeholder en faksimile af Lorcks enorme prospekt over Konstantinopel, som for første gang udgives i sin helhed. Endnu mangler bd. 5, som er under udgivelse og som skal indeholde et kommenteret katalog over de dele af Lorcks produktion, der ikke indgår i Tyrkerværket.
Hvem er så denne Melchior Lorck, hvis liv og værk med fuld berettigelse kan gøres til genstand for et sådant pragtværk? I en værket medfølgende brochure beskrives han som periodens „mest betydningsfulde danske kunstner“. Dette udsagn kan dog diskuteres, ikke pga. kvaliteten eller betydningen af hans kunst, men pga. påstanden om, at han var dansk. Lorck var nemlig ikke fra Danmark, men fra Flensborg i hertugdømmet Slesvig 다운로드. Her blev han født og voksede op i en af byens patricierfamilier, der formentlig var tysk i både sprog og kultur, som det var typisk for medlemmer af byens førende familier i denne periode. Når Lorck alligevel havde nær tilknytning til Danmark, var det fordi, den danske konge, Christian III, også var hertug af Slesvig og derfor herre over den blomstrende handelsby Flensborg. Selvom forbindelse til Christian III skulle vise sig at få betydning for den unge
Lorck, gjorde den ham ikke dansk.
Den samlede mængde kendte skriftlige kilder til Melchior Lorcks liv er under 100, hvis korte notitser på værker ikke medregnes 다운로드. Når det tages i betragtning, at det meste af Lorcks liv foregik i fyrstelige og andre aristokratiske kredse, er der tale om et yderst begrænset antal. Derfor er biografien af Melchior Lorck i første bind også temmelig hullet og væsentlige dele er baseret på gisninger og antagelser. For fatternes møjsommelige bestræbelser på at skabe en helhedsfortælling er dog al ære værd, og en af værkets væsentlige kvaliteter. Bortset fra almindelige informationer
om familien Lorck i Flensborg, er den første trædesten i Melchiors Lorcks historie to stik fra 1543. Ved denne tid var han formentlig i lære hos en guldsmed i Lübeck, hvor han lærte at radere og gravere og var på sin første større rejse i Østersøområdet 다운로드. I 1549 fik han et treårigt stipendium af Christian III, som derved indvilligede i at finansiere Lorcks videre uddannelse, mod at han senere vendte tilbage og trådte i kongens tjeneste. I slutningen af 1540 ́erne og 1550 ́erne rejste Lorck rundt i Europa og udviklede sit store talent, mens han etablerede forbindelser til forskellige kunstnermiljøer og fyrster, som skulle have udført arbejde af den unge kunstner. Blandt Lorcks mest bemærkelsesværdige arbejder fra denne periode er nogle værker med bibelske motiver, særligt det enorme Historien om Ester fra 1552, der i dag findes på slottet Ambras ved Innsbruck 국민은행 앱.
Størst betydning for Lorcks videre skæbne blev opholdet ved den tysk-romerske kejsers ambassade i Konstantinopel i årene fra 1555 til 1559. Hvad hans nærmere funktion ved ambassaden var, er uvist, men i denne periode opbyggede han et enormt materiale af skitser, som senere blev grundlaget for nogle af hans væsentligste kunstværker, nemlig prospektet over Konstantinopel og Tyrkerværket, der, som nævnt, er gengivet i bind 3 og 4 i det her anmeldte værk. Begge dele blev dog først fuldført efter Lorcks tilbagekomst til Vesteuropa. Prospektet over Konstantinopel kom til at hænge på Biblioteket i Leiden, og udover at give et unikt indtryk af Konstantinopel ved midten af 1500-tallet, så byder det også på et selvportræt af Melchior Lorck, der er i færd med at udføre sin metier. Til trods for, at Lorck i flere perioder arbejdede ihærdigt på Tyrkerværket, forblev det ufærdigt i hans levetid, og kom først på tryk i 1626. Der er først og fremmest tale om detaljerede fremstillinger af personer i forskellige klædedragter og positurer, herunder adskillige militærpersoner ajax 엑셀. Et billede af janitsharernes kok er uforglemmeligt. Derefter følger en række bygninger, især moskeer, med et tryk af Suliman Moskeen som det største og prægtigste.
I 1560 var Lorck tilbage ved kejserhoffet i Wien, hvorfra han korresponderede med hertug Hans den Ældre af Slesvig-Holsten om nogle billeder til den indvendige dekoration af dennes nyopførte renæssanceslot i Haderslev, Hansborg. Projektet blev ikke til noget, måske fordi en forbindelse til kong Frederik II i den efterfølgende periode udkonkurrerede hertugens tilbud. Lorck var endnu i Wien, hvor han bl.a 다운로드. indtog en ledende rolle i udsmykningen af byen i forbindelse med den nye kejser Maximilian II’s ankomst i marts 1563. Året efter tjente han kejseren som såkaldt „Hartschier“ og fik et kejserligt adelspatent, som var en bekræftelse på hans og familiens påståede adelskab; i realiteten var der vel tale om en nyadling. Blandt adskillige projekter i de efterfølgende år kan nævnes et stort kort (10,90 x 12,15m) over Elbens løb fra Hamborg til Nordsøen.
Lorck havde begyndt sin kunstnerkarriere i den danske konges sold, og løbende havde han været i kontakt med Frederik II. I 1580 trådte han atter i dansk tjeneste, og i de efterfølgende år lavede han et træsnit af elefantordenen og stak et portræt af Frederik II. Forfatterne argumenterer overbevisende for, at det muligvis også var Lorck, der stod bag det maleri af den væbnede Frederik II i fuldfigur, som i dag befinder sig på Frederiksborg Museet og som hidtil er blevet tilskrevet mesteren bag Kronborgtapeterne, Hans Knieper 식품 첨가물 공전 다운로드. Allerede i 1582 gik der dog noget galt mellem kongen og Lorck, som blev afskediget og derfor kunne modtage sin sidste kongelige sold i 1583. Da det sidste kendte arbejde fra hans hånd også er dateret dette år, er det uvist, hvad der derefter blev af Lorck. Måske døde han kort derefter, måske fortsatte han sine aktiviteter i en af de europæiske storbyer. I deres møjsommelige sporingsarbejde har forfatterne ikke kunne følge Lorck videre. Det er dog muligt, at udgivelsen af dette flotte værk om Melchior Lork vil udbrede kendskabet til ham, og at der et sted i Europa vil dukke en kilde op, der kan fortælle os, hvordan denne særegne skæbne fik sit endeligt 아부의 왕 다운로드.